Mona Lisa: A Comparative Evaluation of the Different Versions and Their Copies

Authors

  • Salvatore Lorusso Dipartimento di Beni Culturali, Alma Mater Studiorum Università di Bologna, Ravenna
  • Andrea Natali University of Bologna

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1973-9494/6168

Keywords:

Mona Lisa, versions, copies

Abstract

The historical-artistic and technical-analytical study, concerning and taking up again the “Mona Lisa”, covered the comparison of some art works executed by different au- thors at different times. In relation to this, it is necessary to distinguish two versions of the “Mona Lisa” of Isleworth and the Louvre, both executed by Leonardo in different periods, from the copies of one version or the other or a combination of both.

References

LORUSSO S, MATTEUCCI C, NATALI A, APICELLA S., FIORILLO F. 2013, Diagnostic-analytical study of the painting “Gioconda with columns” Conservation Science in Cultural Heritage. vol. 13, pp. 75-127 ISSN: 1974-4951

MOHEN J.P. 2005, Au coeur de La Joconde. Léonard de Vinci décodé, (ed.) Center for Research and Restoration of the Museums of France, Musée du Louvre éditions.

LARRY K., ROY A., MORRISON R., SCHADE P. 2011, Leonardo da Vinci’s Virgin of the Rocks: Treatment and Display, National Gallery Technical Bulletin, n.32

Hommage à Léonard de Vinci: expositìon en l’honneur du cinquieme centenaire de sa naissance, Musée du Louvre 1952.

The Mona Lisa Foundation, www.monalisa.org

The International Art Magazine, www.apollo-magazine.com

https://www.pinterest.com

Ed. PIVA G. 2007, L’arte del restauro: il restauro dei dipinti nel sistema antico e moderno, secondo le opere di Secco-Suardo e del Prof. R. Mancia, Milano, Editore Ulrico Hoepli.

ZÖLLNER F. 2007, Leonardo da Vinci, tutti i dipinti e disegni, Modena, Taschen.

THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART, 2003, Leonardo da Vinci master draftsman, New York, Metropolitan Museum of Art.

Leonardo da Vinci, Volume 1,(Ed) Istituto Geografico de Agostani, Novara.

RINALDI S., QUARTULLO G., et al, 1995, La fabbrica dei colori. Pigmenti e coloranti nella pittura e nella tintoria, Roma, Bagatto libri.

FRIEDENTHAL R., 1959, Leonardo da Vinci; a pictorial biography, New York, Viking Press

PEDRETTI C, 1973, Leonardo – A study in chronology and style, London, Thames and Hudson

BRAMLY S., 1994, Leonardo: The Artist and the Man, Penguin,

BRAMLY S, 1998, Léonard de Vinci, éditions Lattès,

FIORI C., LORUSSO S., PENTRELLA L. 2003, Restauro, manutenzione, conservazione dei Beni Culturali: materiali, prodotti e tecniche, Bologna, Pitagora Editrice.

http://www.beniculturali.it/mibac/multimedia/MiBAC/minisiti/Liocorno/disegnolouvre

LORUSSO S., GALLOTTI L. 2007, Caratterizzazione, tecnologia e conservazione dei manufatti tessili, Bologna, Pitagora Editrice.

MARANI P. 2000, Leonardo da Vinci. The complete paintings, New York, Harry N. Abrams.

PAPA R. 2011, Leonardo. La tecnica pittorica, in Art e Dossier n. 281, Milano, Giunti.

PEDRETTI C. 2005, Leonardo. La pittura, in Art Dossier, n.215, Milano, Giunti.

ROSENBERG P. 1999, La pittura in Europa: la pittura francese, Milano, Electa Mondadori.

MARTIN G. 1970, Flemish school, 1600-1900, London, National Gallery Catalogues.

VILLERS C., 1981, Artists’ canvases, Proceedings of the ICOM committee for conservation, vol. 2, pp. 1-12. Ottawa

MARANI P. C., 2000, Leonardo da Vinci. The complete paintings, Harry N. Abrams, New York

LARRY K., ROY A., MORRISON R., SCHADE P., 2011, Leonardo da Vinci’s Virgin of the Rocks: Treatment, Technique and Display, National Gallery Technical Bulletin, n.32

Published

2015-12-30

How to Cite

Lorusso, S., & Natali, A. (2015). Mona Lisa: A Comparative Evaluation of the Different Versions and Their Copies. Conservation Science in Cultural Heritage, 15(1), 57–109. https://doi.org/10.6092/issn.1973-9494/6168

Issue

Section

Articles